LINKI | DOWNLOAD | SPIEWNIK |                        START | ARCHIWUM | GALERIA | FORUM | SKŁAD | DRUŻYNA | KONTAKT  

13 DRUŻYNA HARCERSKA
IM. KPT. HM. ANDRZEJA "MORRO" ROMOCKIEGO


MŁODY SPADOCHRONIARZ *
1. Rozpoznaje różne rodzaje spadochronów, zna ich zastosowanie, nazwy głównych częsci spadochronu, wie z jakich materiałów się je wykonuje.
2. Wyjasni zjawisko powolnego spadania spadochronu i wie jaka jest prędkosć opadania. Objasnił jak odbywa się skok ze spadochronem z samolotu, jak otwiera się spadochron oraz jak laduje się na spadochronie.
3. Opowiedział o dziejach spadochroniarstwa. Wie jakie cechy charakteru sa niezbędne skoczkom spadochronowym.
4. Wykonał skok z wysokosci 1,5-2 m i opanował technikę prawidłowego ladowania skoczka.
5. Przeczytał ksiażkę, opowiadanie lub obejrzał film o spadochroniarzach oraz opowiedział ciekawe wydarzenia na temat spadochronowy.
6. Wykonał model spadochronika „pilocik” rozwijajacego się w locie. Brał udział w zawodach spadochroników.


MŁODY LOTNIK *
1. Wymienił wymagania zdrowotne i psychiczne stawiane lotnikom. Zna warunki przyjęcia na szkolenia lotnicze (wiek, wykształcenie) i główne rodzaje pracy w lotnictwie.
2. Zna nazwy częsci samolotu. Zna przeznaczenie dzwigara, kesonu, wręgi, żebra, okucia i pokrycia. Zna konstrukcję kratownicowa i półskorupowa. Zna ruchy sterami samolotu i główne przyrzady pokładowe.
3. Rozpoznaje polskie odznaki lotnicze cywilne i wojskowe.
4. Potrafi poruszać się po lotnisku zgodnie z obowiazującymi zasadami i rozpoznaje znaki startowe.
5. Zna budowę silniczka modelarskiego i zasady jego pracy. Uruchomił i wyregulował modelarski silniczek samozapłonowy.
6. Zbudował poprawnie latający model na uwięzi z silniczkiem spalinowym. Zademonstrował start modelu, lot sterowany i ladowanie.
7. Brał udział ze swoim modelem w pokazach dla młodzieży lub w zawodach.


GAWĘDZIARZ LOTNICZY * 1. Opowiedział 5 legendarnych i basniowych opowiesci lotniczych. Wie, z jakiego kraju i okresu pochodza. Wskazał wydawnictwa, w których są zamieszczone.
2. Opowiedział trzy życiorysy ludzi lotnictwa, np. jako gawędy. Wie, jakiemu celowi służy jego gawęda, jaka główna mysl chce za jej pomoca przekazać i jak może być ona realizowana przez harcerzy.
3. Wyszukał w ksiażkach lub czasopismach trzy fragmenty, które następnie przeczytał jako gawędy i wskazał ich główne watki. Wykazał się umiejętnościa ładnego czytania oraz recytowania wierszy.
4. Wykorzystał swe umiejętności gawędziarskie podczas zajęć lotniczych w drużynie lub zastępie albo dla popularyzacji lotnictwa wśród harcerzy lub kolegów.
5. Prowadzi notatnik z informacjami, w jakich wydawnictwach (ksiażkach, czasopismach) może znalezć materiały do gawęd pokazujace cechy potrzebne lotnikowi (silna wola, wytrwałosć, dzielnosć, systematycznosć, dokładnosć, koleżenskosć, odwaga).
6. Przekazał swe wiadomości lotniczo-gawędziarskie w inny sposób niż gawęda tj. napisał artykuł do gazetki, wykonał plansze, kilka Ilustracji na okreslony temat.


KONSTRUKTOR LATAWCÓW *
1. Rozpoznaje różne rodzaje latawców, wie jaka jest konstrukcja każdego z nich i jakie miały zastosowanie dawniej i dzis.
2. Wyjasnił jakie siły działaja na latawiec w locie i od czego zależy prawidłowy lot.
3. Wskazał, gdzie można kupić lub otrzymać materiały do budowy latawców oraz znalezć rysunki latawców.
4. Potrafi wyregulować latawiec, aby prawidłowo wzbijał się w powietrze i latał.
5. Zbudował dwa latawce – płaski i skrzyniowy; zbudował wyciag do latawca i go zastosował.
6. Uczestniczył ze swym latawcem w zawodach latawcowych np. z okazji Swięta Latawca.


MODELARZ KARTONÓWKOWY *
1. Opowiedział o pierwszych próbach wzlotów szybowcowych.
2. Wyjasnił, jakie cechy charakteru musi mieć dobry lotnik.
3. Wyjasnił, jakie siły działaja na szybowce w locie.
4. Wyważył i wyregulował latajacy kartonowy model szybowca, aby wykonywał lot prosty.
5. Na modelu zademonstrował działanie sterów i lotek.
6. Wykonał z papieru strzałę i gołębia oraz model latajacy szybowca z kartonu bez użycia kleju.
7. Brał udział w zawodach kartonówek.


MODELARZ REDUKCYJNY *
1. Rozpoznaje 5 najważniejszych typów polskich szybowców i 10 typów używanych w Polsce samolotów.
2. Wykazał się znajomościa nazw częsci samolotu.
3. Wyjasnił działanie sterów oraz drażka samolotowego i pedałów orczyka.
4. Potrafi latajacym modelem sylwetkowym wykonywać figury akrobacji.
5. Zbudował latajacy model sylwetkowy (tj. o sylwetce istniejacego samolotu lub szybowca) z kartonu lub styropianu na proce lub na wędkę oraz brał udział w zawodach akrobacji modeli.
6. Skleił estetycznie plastikowy model z gotowego zestawu oraz prawidłowo umiescił na nim znaki i numery.
7. Wział udział w konkursie modeli samolotów z tworzyw sztucznych lub zademonstrował swe modele w zastępie.


ROZPOZNAWCA LOTNICZY *
1. Rozpoznaje zasadnicze rodzaje statków powietrznych, zna ich prawidłowe nazwy oraz podział samolotów według ich przeznaczenia i budowy.
2. Zna meteorologiczne warunki odbywania lotów dziennych i nocnych, zasady obserwacji nieba oraz zasadę działania urządzeń radiolokacyjnych.
3. Zna sygnały alarmowe obrony cywilnej oraz wie, jak zachować się po ich usłyszeniu.
4. Zmierzył wysokość lotu samolotu lornetka polowa oraz ocenił na oko w przybliżeniu wysokosć, na jakiej leci samolot, jego prędkosć i kierunek lotu.
5. Potrafi rozpoznać najważniejsze polskie i zagraniczne samoloty (co najmniej 15 typów) cywilne i wojskowe oraz rozróżnić znaki rozpoznawcze i rejestracyjne samolotów przynajmniej 10 panstw.
6. Przygotował i przeprowadził z kolegami grę zwiazana z rozpoznawaniem statków latajacych.
7. Prowadzi album (zdjęcia, rysunki, opisy) samolotów, smigłowców i szybowców, w którym zebrał materiały o ponad 30 typach.


METEOROLOG **
1. Objasnił pionowa budowę atmosfery. Wyjasnił przyczyny powstawania wiatru. Wie, co to są izobary. Wskazał kierunek wiatru w niżu i wyżu oraz wie, Jak zmienia się sita i kierunek wiatru zależnie od wysokosci.
2. Wyjasnił przyczyny powstawania chmur. Zna zależnosć wilgotnosci względnej od temperatury.
3. Wyjasnił zależnosć między prędkoscia prądów wznoszacych, a wielkościa kropel opadów. Zna rodzaje i przyczyny powstawania mgieł i burz. Narysował przekroje frontów i okluzji.
4. Zmierzył oraz ocenił prędkosć wiatru. Podał warunki powstawania pradów wznoszacych i zależnosć tych pradów oraz równowagi atmosfery. Rozróżnia poszczególne rodzaje termiki. Pokazał za pomoca kamienia leżacego na powierzchni pradu wody sposób powstawania falowych pradów wznoszacych. Wskazał tereny, nad którymi powstaja prady termiczna i prady zboczowe.
5. Rozpoznał różne rodzaje chmur i okreslił ich wysokosć. Rozróżnia rodzaje mas powietrza.
6. Rozpoznaje front zimny i ciepły oraz okluzje: zimna i ciepła. Wskaże oznaki ich zbliżania się i na tej podstawie potrafi przewidywać pogodę.
7. Rozpoznał znaki synoptyczne. Potrafi posługiwać się mapa i na jej podstawie przewiduje pogodę. Przewidział pogodę na podstawie zjawisk przyrody.
8. Przeprowadził obserwacje meteorologiczne i zapisywał wyniki pomiarów, co najmniej przez 4 tygodnie.
9. Przeprowadził kilka gier i zabaw na tematy meteorologiczne.


HISTORYK LOTNICZY **
1. Zna w zarysie historię lotnictwa: legendy lotnicze, pierwsze próby i pierwsze wzloty, pierwsze sukcesy i współczesne rekordy, rozwój baloniarstwa, spadochroniarstwa, szybownictwa, lotnictwa silnikowego i pocisków rakietowych, historię polskiego lotnictwa.
2. Rozpoznał najważniejsze historyczne maszyny latajace polskie i zagraniczne.
3. Zorganizował pogadankę o dowolnie wybranych ludziach i faktach okresu legendarnego lub pionierskiego albo z tradycji polskiego lotnictwa. Podkreslił cechy charakteru ludzi, o których opowiadał.
4. Zebrał wiadomosci i ilustracje z historii lotnictwa. Prowadzi album poswięcony twórcom lotnictwa, wybranym jego bohaterom lub konstruktorom albo wykonał model makiety samolotu historycznego.
5. Zorganizował wsród kolegów grę z historii lotnictwa (np. obrazkowego kina, konkurs wiedzy).
6. Przeczytał, co najmniej trzy książki z historii lotnictwa.


KOLEKCJONER LOTNICZY **
1. Objasnił lotnicza tresć swego zbioru.
2. Wie, gdzie i jakie zbiory lotnicze tego rodzaju można obejrzeć i gdzie zrzeszeni są ich zbieracze.
3. Prawidłowo, według ustalonego systemu (porzadku) prowadzi swoja kolekcję lotnicza. Wyjasnił przyjęta zasadę porzadkowania zbioru.
4. Znalazł zródła informacji dotyczacych samolotów przedstawionych na eksponatach swego zbioru.
5. Zebrał ponad 50 eksponatów do swego zbioru lotniczego i prawidłowo je przechowuje (np. prowadzi albumy, teczki, kartotekę).
6. Opowiedział na zbiórce zastępu czy drużyny o najciekawszych eksponatach zbioru i dziejach samolotów, które te eksponaty przedstawiaja.
7. Zorganizował pokaz swego zbioru dla kolegów.


AWIATYK **
1. Przeczytał kilka publikacji (ksiażek lub artykułów) z wybranej dziedziny awiatyki.
2. Wykazał się znajomoscia oznakowania i kolorystyki samolotów oraz znajomoscia odznak lotniczych zgodnie z zasadami estetyki, perspektywy i kompozycji kształtów i barw, a zarazem poprawnie z punktu widzenia techniki lotniczej.
3. Wykonał lub zaprojektował jakis awiatyk prócz ilustracji.
4. Wykonał 5 projektów lub przedmiotów z wybranej dziedziny awiatyki
5. Zebrał kolekcję z wybranej dziedziny awiatyki i sporzadził album, kartotekę (lub Inny rodzaj zbiorów) oraz uzasadnił przyjęty podział zbioru.
6. Urzadził wystawę (np. dla drużyny) swych prac lub zbioru, albo zorganizował konkurs na ten temat.


POMOCNIK SĘDZIEGO SPADOCHRONOWEGO **
1. Zna podstawowe przepisy Kodeksu Sportowego FAI dotyczace zawodów spadochronowych.
2. Wykazał się znajomoscia zasad pomiaru czasu i oceny akrobacji spadochronowej oraz wyniku celności ladowania.
3. Zna organizację pracy komisji sędziowskiej w trakcie zawodów spadochronowych oraz potrafi wymienić krajowe i swiatowe rekordy w poszczególnych konkurencjach.
4. Potrafi prowadzić obserwację przestrzeni powietrznej podczas zawodów (treningu) przy użyciu telemetru.
5. Odbył praktykę pomocnika sędziego sportowego, w co najmniej trzech zawodach spadochronowych.
6. Odbyt praktykę sekretarza sędziego sportowego podczas zawodów w akrobacji spadochronowej (sprawdzianu) i uzyskał pozytywna ocenę sędziego.


UKŁADACZ SPADOCHRONOWY **
1. Zna budowę, zastosowanie i podział spadochronów oraz dane techniczno-taktyczne dwóch wybranych spadochronów (głównego i zapasowego). Zna własciwosci materiałów, z jakich sa wykonane poszczególne częsci spadochronów.
2. Zna podstawowe przepisy i zasady przechowywania, konserwacji i transportu sprzętu spadochronowego. Zna zasady układania spadochronów w warunkach polowych.
3. Zna warunki dopuszczenia do eksploatacji i obowiazujaca dokumentację spadochronu oraz wie, jaki organ sprawuje nadzór eksploatacyjno-techniczny.
4. Potrafi dokonać przegladu stanu technicznego spadochronu przed układaniem oraz wskazać ewentualne uszkodzenia. Potrafi ułożyć do skoku i magazynowo wybrany typ spadochronu głównego i zapasowego.
5. Potrafi dokonać wymiany w spadochronie uszkodzonych sciagaczy, linki wyzwalajacej, pilocika i osłony. Potrafi prawidłowo dokonać wpisów w metryce spadochronu.
6. Potrafi zademonstrować i omówić współdziałanie częsci spadochronu w poszczególnych fazach jego otwarcia.
7. Uczestniczył w starcie w układaniu spadochronów do skoku w charakterze pomagajacego.
8. Brał udział w okresowym wietrzeniu i układaniu magazynowym sprzętu spadochronowego.
9. Przygotował i przeprowadził z kolegami zajęcia lub konkurs na temat budowy i zastosowania spadochronu.


DYŻURNY STARTU (SPADOCHRONOWEGO) **
1. Zna przepisy organizacji skoków spadochronowych w zakresie obowiazujacym skoczków-uczniów. Zna obowiazki dyżurnego startu spadochronowego i zrzutowiska. Zna podstawowe obowiazki i zakres uprawnien osób funkcjonujacych na starcie spadochronowym. Zna wszystkie obowiazujace znaki i sygnały używane podczas prowadzenia skoków spadochronowych.
2. Potrafi praktycznie wyłożyć i prawidłowo rozmiescić w terenie lub na makiecie lotniska i zrzutowiska odpowiednie znaki.
3. Potrafi w terenie i na podstawie mapy dokonać wyboru ladowiska i zrzutowiska oraz okreslić, jakim powinno od powiadać warunkom.
4. Potrafi dokonać pomiaru prędkości wiatru przy ziemi przy pomocy anemometru oraz określić jego kierunek meteorologiczny i nawigacyjny.
5. Pełnił obowiazki dyżurnego lub pomocnika dyżurnego na starcie spadochronowym lub zrzutowisku.
6. Uczestniczył w przygotowaniu spadochronowego sprzętu oraz urzadzen i srodków zabezpieczajacych startu spadochronowego.
7. Przygotował i przeprowadził w zastępie lub drużynie zbiórkę na temat zasad poruszania się po lotnisku oraz był przewodnikiem lub pomocnikiem przewodnika wycieczki po lotnisku.


ASPIRANT SPADOCHRONOWY ***
1. Ukonczył teoretyczne szkolenie spadochronowe lub posiada wiedzę na jego poziomie.
2. Zna formy i srodki popularyzacji lotnictwa.
3. Zna wymagania na wszystkie odznaki spadochronowe w kraju.
4. Potrafi przygotować zajęcia dla harcerzy młodszych z zakresu popularyzacji lotnictwa z wykorzystaniem srodków audiowizualnych.
5. Potrafi przygotować zestaw 100 pytań testowych z zakresu sportu spadochronowego.
6. Przeprowadził z harcerzami młodszymi trzy zbiórki o tematyce spadochronowej oraz zorganizował grę terenowa.
7. Brał trzykrotnie udział w pracach pomocniczych na starcie spadochronowym.
8. Wykonał gazetkę lub napisał informację do prasy na temat działalności spadochronowej.


MECHANIK OSPRZĘTU SPADOCHRONOWEGO ***
1. Zna budowę, przeznaczenie i zasadę działania oraz dane techniczno-eksploatacyjne automatu spadochronowego np. KAP-3.
2. Zna podstawowe zasady i warunki eksploatacji, konserwacji i transportu osprzętu spadochronowego (automatu, kamizelki ratowniczej, wysokosciomierza).
3. Zna obowiazkowe wyposażenie skoczka spadochronowego do skoków w różnych warunkach i z różnych wysokosci.
4. Potrafi dokonać obowiazujacego przed skokiem sprawdzenia działania mechanizmu czasowego i wykonawczego automatu spadochronowego. Potrafi nastawić i zamontować automat na spadochronie.
5. Potrafi dokonać wymiany zaczepu kompletnego linki automatu spadochronowego.
6. Potrafi prawidłowo nastawić wysokosciomierz (przed skokiem) z uwzględnieniem poziomu wskazanego zrzutowiska.
7. Brał udział w przygotowaniu sprzętu spadochronowego do skoków.
8. Dokonał zamontowania automatu spadochronowego lub innego osprzętu na spadochronie pod nadzorem instruktora lub osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia.
9. Brał udział w przegladzie i konserwacji osprzętu spadochronowego po skokach.


TECHNIK SPADOCHRONOWY ***
1. Zna najnowsze rozwiazania techniczne w sprzęcie spadochronowym. Zna budowę spadochronu, jego poszczególnych częsci i elementów oraz zasadnicze własciwosci stosowanych do jego produkcji materiałów.
2. Zna typy i podstawowe dane taktyczno - techniczne obecnie produkowanych w kraju spadochronów szkolnych, wyczynowych i desantowych.
3. Wie, kto jest uprawniony do dokonywania napraw bieżacych i remontów fabrycznych sprzętu spadochronowego oraz zna ich zakres.
4. Potrafi zakwalifikować dany spadochron pod względem stanu technicznego do właściwej kategorii. Potrafi dokonać wymiany poszczególnych częsci spadochronu (osłony, czaszy, pilocika, itp.).
5. Potrafi omówić, popierajac przykładami historię rozwoju mysli technicznej w spadochroniarstwie oraz zaprezentować jego zdaniem najciekawsze rozwiazania techniczne, majace zasadniczy wpływ na bezpieczenstwo wykonywania skoków.
6. Potrafi uzasadnić celowosć stosowania niektórych materiałów do produkcji spadochronów i osprzętu spadochronowego.
7. Uczestniczył w przygotowaniu sprzętu spadochronowego do skoków oraz przegladzie jego stanu technicznego.
8. Dokonał pod nadzorem osób uprawnionych drobnych napraw sprzętu spadochronowego.
9. Wykonał w dowolnej skali makietę spadochronu z przeznaczeniem do wykorzystania w trakcie szkolenia teoretycznego.


SKOCZEK SPADOCHRONOWY - ZAWODNIK ***
1. Zna strukturę organizacyjna sportu spadochronowego oraz orientuje się w tabeli rekordów swiatowych, europejskich i krajowych.
2. Zna regulamin wykonywania skoków spadochronowych w poszczególnych konkurencjach sportowych (wg. Kodeksu FAI).
3. Wykazał się znajomoscia wymagan na poszczególne klasy sportowe i międzynarodowe świadectwa skoczków spadochronowych.
4. Potrafi poprawnie wykonać skok ze spadochronem na celnosć ladowania.
5. Potrafi wykonać skok z opóznionym otwarciem spadochronu z pełna kontrola pozycji spadania (powyżej 10 s.).
6. Brał trzykrotnie udział w zawodach spadochronowych.
7. Podczas treningu uzyskał w trzech kolejnych skokach celnosć w granicach 5m.
8. Własciwie rozumie pojęcie etyki sportowej i zgodnie z nia postępuje.



13 DRUŻYNA HARCERSKA HUFIEC ZIEMI MYSZKOWSKIEJ ALL RIGHTS RESERVED
Based on SZABLONY.maniak.pl